12.7.2013

Irtiotto

Nyt vähän jännittää. Mä myönnän, mä olen ihan toivottoman addiktoitunut nettiin. Ja tiedostan, että ois ihan jees vähentää vähän ruudun edessä vietettyä aikaa. Sitä vaan tulee tosi salakavalasti aina vähänkään tylsänä hetkenä kaivettua puhelin esiin ja vähän facebookattua tai selattua instagrammia. Mä luen uutiset netistä, katson sarjoja netistä, teen töitä koneella, yksi mun tärkeimmistä harrastuksista on netissä. Aika äkkiä sitä tulee siis vietettyä iso osa päivästä koneella ihan huomaamatta.

Mä kirjoitin pari viikkoa sitten tästä kolumnin Forum24:seen. Siitä, miten tekniset laitteet on nykyään ihan koko ajan ympärillä, ja siitä, miten pitäisi haastaa itsensä olemaan edes päivä ilman telkkaria, tietokonetta tai puhelinta. Ja tottakai mun piti ehdottaa samaa myös J:lle, jolle tää ilmen nettiä, puhelinta ym. oleminen ei kyllä ole temppu eikä mikään. J ensin vähän huolestui, että ei kai mulla ole kuumetta, kun puhun ihan kummia.

 
Ja nyt mulla on sitten sellainen olo, että mitä hittoa menin sanomaan? Lähdetään tänään nimittäin Hailuotoon mökkeilemään viikonlopuksi, ja oon nyt luvannut jättää läppärin kotiin ja puhelimenkaan nettiä en saa käyttää, vaan pelkästään vastata puheluihin.

Ei se telkkarin puute, ei se puhelimen puute, mutta se, että pitääkin olla n. 48h ilman nettiä. Yllättävän pelottava ajatus. Noh, onneksi mulla on pari kirjaa ja lehtiä lukematta ja mökillä pääsee paljuun. On myös suunnitelmissa käydä vähän veneilemässä ja kokata hyvää ruokaa kodassa. Ehkä mulla siis on tarpeeksi aktiviteettia, ettei vieroitusoireet pääse kovin pahoiksi! ;) Raportoin sitten jälkeenpäin, että pitikö karata puhelimen kanssa huussiin facebookkaamaan salaa vai pääsinkö yhtään irti tästä riippuvuudestani.

Onko lukijoilla havaittavissa netin liikakäyttöä?

6 kommenttia:

  1. Itse kyllä pärjään ilman nettiä varsin mainiosti parikin päivää! Puhelintakaan en aina kaipaa (ja vähän liian usein se unohtuu äänettömälle), mutta sitten tulee marmatusta, että mua ei saa kiinni.. :D

    Ehkä pahinta mulle olisi joutua lähtemään johonkin ilman kameraa. Jonkinlainen addiktio kai sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla lähtee kamera kyllä mukaan :D

      Mut joo, puhelin unohtuu mullakin helposti äänettömälle, ehkä siksikin, että nykyään pidän tosi paljon enemmän yhteyttä ihmisiin netin kautta, puhelinta enimmäkseen sit työjuttuihin...

      Poista
  2. Mulla on asiat jokseenkin hyvin, sillä en omista älypuhelinta vaikka sellaista välillä himoitsenkin. Ei ole mitään järkeä räpeltää tuollaisella Nokain kapulalla, joten sen kanssa ei ole ongelmaa. Netissä/koneella sen sijaan vietän liikaa aikaa. Usein netti vie aikaa läksyiltä ja varsinkin liikunnalta. (Oon myös sosiaalisesti melko no-life enkä käy juuri missään.) Mökillä selviän neljä päivää ilman nettiä.

    Ahdistun välillä somesta ja melkein suljen kaikki tilini. Pyrin olemaan jäsen vain muutamassa nettiyhteisössä. Facebookista pidin 3kk tauon viime keväänä: alku oli rankkaa, mutta lopulta se oli tosi virkistävä kokemus. Suosittelen testaamaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en taida ihantäysin pystyä tässä elämäntilanteessa pitämään noin pitkää Facebook-taukoa, koska tulee niin paljon tsekkailtua sieltä työjuttuja, mutta tosi kunnioitettava suoritus sulta kyllä! :)

      Poista
    2. Itse olin joskus 2008-2010 facebookissa ja vietin siellä päivittäin tunteja. Sitten päätin katkaista koko kierteen ja lähdin läppäsemään. Hyvin olen kolmisen vuotta kohta pärjännyt ilman facebookkia, vaikkei olisi aluksi uskonut... :)

      Poista
  3. Mun pitäs niin tehdä tuo sama.... Oikeesti joskus tuntuu, että miten voi niin koukuttua johonki välineeseen.....

    VastaaPoista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.