13.6.2013

Mörkö nimeltä blogimainonnan ohjeistuksen alustava luonnos

Käsi ylös, kuka on joskus yllättynyt siitä, että bloggari saa rahaa nettikauppojen linkkien kautta tehdyistä ostoksista? Tai siitä, että testituotteet tai arvontapalkinnot blogissa ovat peräisin pr-firmalta, eivätkä bloggarin itsensä ostamia? Monille nämä jutut ovat itsestään selviä, mutta ne, jotka ovat vasta blogimaailmaan eivät tällaisia asioita usein vielä tiedosta. Kun asia sitten heille valkenee, moni voi tuntea olonsa huijatuksi.

Koska blogit ovat Suomessa erittäin tuore media, ei aiempaa ohjeistusta blogimainonnasta ole. Tämä onkin johtanut siihen, että bloggarit ilmoittavat mainoksista oman harkintansa ta portaalin ohjeistuksen mukaan, mutta mitään yhteistä käytäntöä ei ole. Tuloksena on epämääräinen sotku postipojan tuomia paketteja, commercial-tunnisteita, bit.ly-linkkejä, "blogin kautta saatu" -tekstejä ja vakuuttelua siitä, että bloggari mainostaa vain tuotteita, joihin itse uskoo. Jep, vähemmästäkin menee sekaisin ja alkaa ärsyttää. Niin bloggareita kuin lukijoitakin. Bloggareita siksi, että mikään merkintätapa ei tunnu olevan oikein, lukijoita siksi, että he kokevat epämääräiset merkinnät piilotteluna ja ahneutena. Yhtenäistä ohjeistusta blogimainontaa koskien on toivottu jo pitkään. Ja nyt se on sitten tulossa, vihdoinkin. Asiakkuusmarkkinointiliiton, Allerin, A-lehtien/Lilyn, Bonnier Publicationsin, Sanoma Magazinesin ja Indiedaysin pienryhmä on luonut alkuvaiheen luonnoksen ohjeistuksesta. Alkuvaiheen selvitystyössä on ollut mukana myös Kuluttajavirasto.

IMG_8693

Nyt julkaistu alkuvaiheen luonnos on vapaasti kommentoitavissa 19. kesäkuuta saakka, ja luonnos on jo nyt saanut osan bloggareista takajaloilleen. Hyvät puolet kyllä myönnetään, mutta samaan aikaan ollaan kauhistelemassa sitä sananvapauden rajoittamista, mikä yhtenäisestä ohjeistuksesta seuraa, kun ei saadakaan itse päättää, missä ja millä sanamuodoilla mainostamisesta kerrotaan. Tämä kauhistelu sananvapauden rajoittamisesta tuntuu nyt kyllä suoraan sanottuna hiukkasen hassulta, kun yhtenäistä ohjeistusta ovat toivoneet paitsi lukijat, myös bloggarit itse, ja kyseessä on vasta alkuvaiheen luonnos. Kyllä, luonnoksessa on vielä paljon petrattavaa, mutta jos ohjeistuksesta halutaan yhtenäinen, on tietyt asiat tottakai määriteltävä niin, että kaikki tekevät ne samalla tavalla. Närää on herättänyt myös se, että tämän luonnoksen tekoon ei oltu otettu mukaan bloggareita tai lukijoita. Minä ymmärrän myös tämän ratkaisun, sillä nythän ihan jokainen saa tuoda esille mielipiteensä. Miten mukaan otettavat bloggarit olisi tähän alkuvaiheeseen valmisteluun valittu? Se, jolla on eniten lukijoita? Se, jolla on koulutusta? Se, joka tuo mielipiteensä esiin äänekkäimmin? Kaikkia ei taatusti voi ottaa mukaan, ei niitä suosituimpiakaan. Näin ihan jokainen, niin suosittu kuin pienikin bloggari pääsee tuomaan esille mielipiteensä asiasta, ja myös lukijoiden mielipide voidaan ottaa parhaiten huomioon. Sosiaaliseen mediaan ulottuvia osia ohjeistuksista on myös kritisoitu, ja tässä kohtaa olen suhteellisen samaa mieltä kritisoijien kanssa. Kyse on kuitenkin edelleen vasta luonnoksesta, joten muutoksia tulee vielä aivan varmasti.

Ohjeistus tuntuu aivan varmasti ahdistavalta näin alkuvaiheessa, kun aiemmin minkäänlaisia ohjeita, sääntöjä tai rajoituksia ei ole ollut. Mitään syytä panikoinnille sananvapauden tilasta ei mielestäni kuitenkaan ole, sillä lopulliseen ohjeistukseen pääsevät vielä vaikuttamaan ihan kaikki. Siksipä kannustankin kaikkia, niin bloggareita kuin lukijoitakin, lukemaan tuon luonnoksen blogimainonnan ohjeistuksesta, ja lähettämään omat kommenttinsa asiasta ohjeistuksen ASML:lle! Yhteystiedot löytyvät tuosta ohjeistusluonnoksesta.Vain mielipiteesi lähettämällä voit vaikuttaa konkreettisesti, itsekseen mietiskely ei auta.

Millaisia ajatuksia tämä alkuvaiheen luonnos on teissä herättänyt?

10 kommenttia:

  1. Kiitos tästä tekstistä! Tämä on niin täyttä asiaa. Ihmetyttää, miten osa bloggaajista vetää herneet nenään tästä, kun nimenomaan nythän heidän mielipidettään kysytään. Musta on vaan hyvä, että alustavan version tekee tyypit, jotka oikeesti tietää näistä asioista enemmän kuin suurin osa yksitäisistä bloggaajista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, kieltämättä tuntuu vähän turhalta vetää tämä sellaisiin mittakaavoihin, että nyt oltaisiin rajoittamassa sananvapautta, kun kyse on tosiaan vasta alustavasta versiosta.

      Poista
  2. Kyllä, luonnoksessa on vielä paljon petrattavaa, mutta jos ohjeistuksesta halutaan yhtenäinen, on tietyt asiat tottakai määriteltävä niin, että kaikki tekevät ne samalla tavalla.

    Jäi kovasti kiinnostamaan: mitkä ovat mielestäsi luonnoksen huonot kohdat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eniten omalla kohdalla jäi häiritsemään vielä tämän hetkinen epäselvyys mm. sosiaalisen median ohjeistuksen kohdalla, sekä pikkuisen turhalta tuntuva jankkaus saatujen tuotteiden kohdalla (heti postauksen alussa, keskellä ja lopussa tulee ilmetä se, että tuota on saatu), kun itselleni riittäisi kyllä hieman vähempikin. Huvitti myös yhdessä kohtaa tuo, että on ok sanoa että "Yhteistyökumppanit X ja Y", mutta ei ole ok sanoa "Kiitos yhteistyökumppaneille, X:lle ja Y:lle". Menee vähän hiusten halkomiseksi jo tuossa kohtaa.

      Poista
  3. Eihän tuo täydellinen ole, mutta luonnoksessa on paljon hyvää. Erityisesti olen ilahtunut tuosta, että kaupalliset linkit pitää merkitä erikseen eikä riitä, että postauksessa on commercial-tunniste ja jossain sivun reunassa lukee, että blogi sisältää kaupallisia linkkejä. Kyllä pitää olla lukijalle selvää ihan jokaisen linkin kohdalla, onko kyseessä kaupallinen linkki vai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon tästä aivan täysin samaa mieltä!

      Poista
  4. Minun täytyy kyllä myöntää ennen avautumista, etten edes jaksanut lukea tuota luonnosta. :D Ai miksi? Kun ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa.

    Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, mitä väliä sillä on, vaikka bloggaaja saisin auton joka kerta kun klikkaan linkkiä. Tai mitä väliä on sillä, onko esitellyt tuotteet bloggerin ostamia vai saamia, en kuitenkaan tekisi ostopäätöstä vain blogin perusteella. Aivan samalla tavallahan lehdet esittelevät tuotteita, joita firmat heille antavat - miksei lehtien täydy kirjoittaa joka tuotteen kohdalle sen olevan ilmaiseksi saatu?

    Miksi se olisi minulta pois, jos joku saa ja saa paljon blogillaan? Tätä minä en ymmärrä. En rehellisesti vaan ymmärrä. Ja ei, minulla ei ole blogia, enkä ole sellaista ikinä ajatellut perustaa. (Joskus kyllä suunnittelemme avopuolison kanssa "Mällille kyytiä"-kuvablogia, jossa siittiöitä olisi kirjaimellisesti viety maailmalle. Millaisiahan blogilahjuksia se oli poikinut? :D)

    En tiedä olenko yksin ajatuksieni kanssa, ehkä niin. Ehkä en vain ylipäänsä näe blogeja niin uskottavana mediana ylipäänsä, että olettaisin sisällön olevan luotettavaa. Voin kyllä jo ajatuksen tasolla nähdä millainen kyttäämisen, paskanjauhaminen ja erilaisten syytösten soppa näiden ohjeiden noudattamisesta vielä syntyy. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän ei olekaan keneltäkään pois, että joku hyötyy blogistaan, mutta piilomainonta on laitonta. Siksi näistä hyödyistä on ilmoitettava. Ja koska tällä hetkellä on epäselvää, millainen ilmoitus asiasta on riittävä, on tälle ohjeistukselle mielestäni selkeästi tilausta. Tarpeeksi selkeän ohjeistuksen ei pitäisi mitään hhirveän isoa soppaakaan aiheuttaa :)

      Poista
  5. Tämä oli oikeasti hyvä teksti. Tuossa luonnoksessa oli paljon hyvää. Ei se ole minulta pois vaikka ihmiset tienaisi miljoonia blogeillansa. Mutta minä en vain tykkää että se tehdään ns.huijaamalla kuten tietyissä blogeissa. Salataan asioita, jätetään kertomatta ym ym. ELi käytännössä piilotetaan linkit ja ei kerrota että klikkaamalla /lahjoittamalla Unicefille, minä saan siitä rahaa. Ja vaikken itse niitä klikkaile niin näen sen moraalisesti aika arveluttavana. Sekä en tahdo että hyväuskoisia huijataan. Missään asiassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, oon aikalailla samoilla linjoilla sun kanssa :)

      Poista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.