23.5.2013

Nyt riitti

IMG_8219

Kun mä aloitin edellisen blogini reilut neljä vuotta sitten, en olisi osannut kuvitellakaan, kuinka paljon tämä harrastus mulle antaisi. Mä olen vallan tyytyväinen pieneen lukijakuntaani, en missään nimessä haluaisi blogata suurille massoille ja jakaa yksityisyyttäni kymmenille tuhansille ihmisille. Mä olen kuitenkin tässä neljän vuoden aikana saanut muutamia hyviä ystäviä, kanavan, jonka kautta purkaa kiinnostustani tyyliasioihin ja kanavan, jota kautta pitää yllä "hömppäjuttujen" kirjoittamista tiukempien lehtijuttujen ohella. Olen kehittynyt ihan valtavasti valokuvauksen saralla. 

Kuitenkin mulla on tässä parin viimeisen kuukauden aikana ollut suoraan sanottuna aika paska fiilis bloggaamisesta. Jo aiemmin mun blogia on linkkailtu kaikenmaailman vauva.fi-palstoille haukkujen kera, mutta ne mä olen ohittanut olkien kohautuksella. Nyt on sitten alkanut lähes päivittäin tulemaan kommentteja, joissa pohditaan mm. mikä mun päässä on vialla kun olen sitä tai tätä, olenko itseäni suositumpien bloggareiden kaveri vain linkkauksien toivossa, millä rahalla elän, tiedostanko omaa kokoani (kyllä, kotoa löytyy vaaka, peilit, osaan ostaa oikeankokoisia vaatteita), kenelle olen kateellinen, kenelle kommentoin liikaa tai mielistelevästi ja niin edelleen. Todennäköisesti nää kommentit tulee yhdeltä tai kahdelta tyypiltä, mutta silti ne alkavat tuntua pikkuhiljaa pahalta, kun mennään niin pitkälle, että arvostellaan jo mun ihmissuhteita.

IMG_8221

Walesin reissun aikana mä sit mietin, että miksi ihmeessä mä jatkan tätä blogia, kun paskaa tulee niskaan jatkuvalla syötöllä? No koska kuitenkin ne hyvät puolet edelleen voittaa huonot puolet. Mutta päätin siinä samalla, että vaikka tähän mennessä olen julkaissut kommentteja aika löyhän seulan läpi ja poistanut lähinnä ne aivan törkeimmät kommentit (joita kyllä on siis tullut paljon tässä pari kuukauden aikana) tai kommentit, joissa puhutaan asiattomaan sävyyn muista ihmisistä, niin nyt tulee muutos. En julkaise enää yhtäkään haukkumiskommenttia, vaikka toki rakentavaa kritiikkiä saa aina antaa. En haluaisi kokonaan estää anonyymikommentointiakaan, kun suurin osa anonyymeistäkin osaa kuitenkin edelleen olla asiallisia. Jos ei tilanne kuitenkaan ala pikkuhiljaa rauhoittua, niin pakko sekin on jossain vaiheessa tehdä.

Mä ymmärrän täysin, ettei kaikki musta pidä, ei sellaista ihmistä olekaan, josta kaikki tykkäisivät. Mun ei kuitenkaan tarvitse lukea jatkuvasti analyyseja siitä, kuinka mä olen huono ihminen milloin mistäkin syystä. Mä en hauku ketään, joten miksi munkaan pitäisi ottaa haukut vastaan?

Loppuun haluan vielä kiittää kaikkia teitä kivoja lukijoita, jotka ootte parhaimmillaan seuranneet mua koko tän näljän vuoden ajan. Ootte ihania ♥

32 kommenttia:

  1. Mie jo säikähdin että oot lopettamassa! Joo mie en tajua miten sie jaksa noita ääliöitä joilla ei oo muuta elämää ku pyöriä täällä perseilemässä - olis niin kiva nähä miltä neki näyttää, kuka oikeasti on niin säälittävä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä synkimpinä hetkinä lopettaminenkin on pyörinyt mielessä, mutta en mä sitä kuitenkaan halua tehdä, ainakaan niin kauan kun kivoja lukijoita on vielä paaaljon enemmän!

      Poista
  2. Hyvin sanottu!

    Nämä haukkujat ovat todennäköisesti epäkypsiä teinejä jotka pönkittävät omaa itsetuntoaan kommentoimalla ilkeästi tätä blogia. Ehkä hekin joskus kasvavat ulos omasta tyhmyydestään ja löytävät mielekkäämpää tekemistä.

    Tsemppiä sulle ja vietä ihania kesäpäiviä!

    VastaaPoista
  3. Mäkin säikähdin, että lopetat! Tää on ehkä yks kivoimmista blogeista mitä luen, niin olisi ollut todella mälsää :( Nyt nenu pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä, se mikä ei tapa se todellakin vituttaa ja mitä näitä sanontoja nyt onkaan. Elä kanna huolta tyhmistä ihmisistä/anonyymeistä, meitä jotka tykkää sun blogista on kuitenkin enemmän kuin niitä :-) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 Ja oho, taisit tosiaan säikähtää kun tää kommentti tuli kolmeen kertaan :D Tosiaan, en mä lopettamassa ole, ennen sitä otetaan kaikki keinot, kuten anonyymikommentoinnin estot käyttöön jotta tilanne rauhoittuis.

      Poista
  4. Suomalainen kulttuuri! Aaargh! Toisen onni on aina joltain toiselta pois ;)

    Mutta hienoa, että jatkat eteenpäim, et välitä mistään nipottajista ja sensuuripleksit päälle!

    Sun blogi on IHANA, kiitos siitä ja kaikkea hyvää ♥

    VastaaPoista
  5. Mulleki tuli otsikosta ja ensimmäisistä sanoista sellanen olo että tää on sun viimeinen teksti! Onneksi ei oo :)
    Jos tietyt ihmiset ei osaa ollenkaan käyttäytyä nii totta kai tuollasessa tilanteessa pitää jo alkaa tiukentaa sitä, minkälainen törky pääsee julkaisuun asti. Onneksi suurin osa anonyymeistä on vallan ihania, sen takia ei anonyymikommentointia kannata ottaa kokonaan pois :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää teksti (tai osa siitä) on itseasiassa ollut olemassa jo jonkun aikaa, ja olis voinut kallistua kumpaan tahansa kun asioita pohdin. Mut vielä mä jatkan! :) Toivottavasti en nyt oo ihan kamalasti porukkaa säikytellyt! :D Ja jep, suurin osa anonyymeistä on kyllä täysin asiallisia, siksi anokommentoinnin esto onkin vasta viimeinen keino tilanteen rauhoittamiseksi.

      Poista
  6. Apua mun oli pakko selaa tää postaus eka loppuun ja tarkistaa ettei tää ollu mitään lopettamisjuttua. Toi on niin suoraansanotusti perseestä miten ihmiset netissä (miksei myös irl) jaksaa/viittii/kehtaa ja ennenkaikkea osaa olla julmia ja ilkeitä. Niin väärin. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :/ Itseeni kohdistuvan scheissen osaan nykyään jo jotenkin suodattaa, mut sit kun lähdetään ruotimaan mun kaverisuhteita ym. niin mennään jo liian pitkälle :/

      Poista
  7. Minäkin ehdin jo ajatella, että ääh, taas käy näin, että kun löydän kivan blogin, niin kohta sen kirjoittaja lyö hanskat tiskiin. Onneksi et kuitenkaan lopeta!

    Voin vain kuvitella, miten inhottavalta tuntuu saada ilkeitä ja persoonaan meneviä kommentteja, mutta ilkeillä kommentoijilla on todennäköisesti itsellä paha olla ja he purkavat pahan olonsa muihin ihmisiin eli tässä tapauksessa sinuun. Eihän se oikein ole eikä sellaista tarvitse sietää, mutta ymmärrän hyvin, että moisten kommenttien lukeminen tuntuu kurjalta. Muistathan kuitenkin, että yhdenkään ihmisen ilkeä kommentti ei todellisuudessa kerro mitään sinusta vaan kommentoijasta. Sinä olet hyvä, ehjä ja rakastettava juuri sellaisena kuin olet.

    Minä olen sinuun verrattuna vanha täti (35 v. ;)) ja olen lueskellut kaikki postauksesi. Kirjoitat minusta hyvin kypsästi, ja olet muutenkin hoitanut esim. ulkonäköäsi koskevat kommentit asiallisesti ja tyylillä.

    Jatka samaan malliin ja yritä olla välittämättä inhottavista kommenteista!

    Päivi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista <3 Ihana huomata ihan uusiakin kasvoja kommentoimassa!

      Poista
  8. Onneks et lopeta! Suosikkiblogeja tämä :3

    VastaaPoista
  9. En ole ennen kommentoinutkaan, mutta nyt oli aivan pakko. Mä harmistuin iha hirmuisesti tästä, että olet sinäkin nyt saanut kokea tätä blogi maailman kiusaamista. Pelottavaahan tämä on miten tää on kasvanut vuosina ja pahentunut. Olen vain pistänyt silmään monien muidenkin blogeissa. Onneksi et lopeta, olet nimittäin tosi hyvä kirjoittamaan ja blogisi kuuluu minun suosikkeihini. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) Joo, tää kiusaamisilmiö on aika pelottavaa, varsinkin kun meittii että osa bloggareista on saanut sellaistakin settiä, joissa puhutaan että raiskaus, syöpä tai perheenjäsenen kuolemakin olis ihan jees :o Mä en onneksi sellaisia kommentteja sentään ole saanut.

      Poista
  10. Tämä on yks mun suosikkiblogeja ja toivon, ettet lopeta bloggaamista! Oon pahoillani, jos oot saanut ilkeitä kommentteja. En voi ymmärtää millaiset ihmiset sellaisia kehtaavat kirjoittaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä näiden teidän kommenttien myötä lopettamishalut kaikkoaa <3

      Poista
  11. Mie oon seurannut sua alusta asti tai siis Living like me-blogin alkuajoista alkaen :) Harvemmin kommentoin, mutta hirmuisesti siun blogistasi tykkään. Blogit on vaan liian helppo tapa joillekin purkaa pahaa oloaan, enemmän se kommentti kertoo siitä kommentoijasta kuin itse bloggaajasta.

    Ikävää, jos joudut anonyymikommentoinnin estämään, koska meitä kivojakin anoja on olemassa:) Tosin on mullakin nuo tunnukset olemassa, olen vaan laiska kirjautumaan sisään:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että oot ollu mukana niin pitkään! :) Ja Anokommentoinnin esto on tosiaan ihan viimeinen keino rauhoittaa tilannetta, mä kun en sitä haluais joutua tekemään. Ei siis oo ihan heti ainakaan tulossa!

      Poista
  12. Täällä myös yksi, joka säikähti, että aiot lopettaa! Se olisi todella harmi, koska tämä on yksi harvoja blogeja, joita olen seurannut jo pitkään (siitä asti, kun joskus linkkasit kiusaamisestasi kertovan postauksen edellisestä blogistasi demiin) ja seuraan edelleen. Sinun blogisi ovatkin kertoneet varsinaista kasvutarinaa. Huomaa selvästi, että sinusta on tullut näiden vuosien aikana itsevarmempi, rohkeampi, aikuisempi ja ehjempi ihminen.

    Mutta kylläpä ihmiset osaavat olla törkeitä! Nuo vauvapalstojen tyypit ovat kuitenkin yleensä ihan aikuisia ihmisiä (ja äitejä) vieläpä. :( En vain voi käsittää, mitä iloa joku saa toisen, monissa tapauksissa ihan tuntemattomankin, kiusaamisesta.

    VastaaPoista
  13. Kiva kuulla, että oot ollut mukana niin pitkään! Sun nimimerkin mä jo tunnistankin :)

    Ja joo, aika pelottava ajatus, että ihminen, joka suoltaa sellaista törkyä, kasvattaa lasta :/

    VastaaPoista
  14. Vauva-palstalla taitaa pyöriä tasan yksi pipipäinen trolli, joka on ottanut sinut jostain syystä hampaisiinsa. Uskon, että muut palstalla pyörivät eivät ala-arvoiseen nimittelyyn lähde mukaan, lähinnä ihmettelevät tätä yhtä. Itse olen tehnyt tuon trollin postauksista ja aloituksista ilmoitukset ylläpidolle aina samantien.

    En nyt tiedä lohduttaako tämä millään lailla, mutta tuon trollin "ansiosta" ainakin a) allekirjoittanut on löytänyt blogiisi, varmaan moni muukin ja b)sympatiat ovat sinun, ei sen räyhääjän puolella. Tsemppiä jatkoon ja älä anna räksyttäjien pilata fiiliksiäsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, että teet niitä ilmiantoja! Kiva kuulla, että suurin osa ei haukkumiseen lähde mukaan, mä en enää käy edes lukemassa niitä keskusteluita, kun näen vauva.fi-alkuisen osoitteen liikenteenlähteissä. Kiitos kommentistasi! :)

      Poista
  15. Tsemppiä, mussukka! Urpoja riittää - ja toisin kuin porukka yleisesti ottaen tuntuu ajattelevan, mää en kyllä ollenkaan lähe mukaan tähän "trolleilla on paha olla, älä välitä"-lokeroon. Netin turvin saa nykysin kuka tahansa olla millanen vittupää huvittaa, joten ihan varmasti siellä seassa on yllin kyllin myös niitä, jotka yksinkertaisesti saa jotain ihanaa tyydytystä toisten sorsimisesta vaikka itellä menis törkeen hienosti eikä oo mitään patoumia purettavana. Sinä oot niin paljon sellasen touhun yläpuolella ettei kannata sietää hetkeäkään mitään, mikä tuntuu pahalta - bannit ja salasanat ja kaikki maholliset vaan päälle, ne jotka lukee tätä blogia ns. oikeista syistä jaksaa kyllä pysyä kelekassa mukana vaikka välillä joutuiskin vähän naputtelemaan ylimäärästä. Keski-Suomi kuittaa, ihanaa viikonloppua <3

    -Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, varmasti mukana on myös niitä, joista tämmönen perseily on pelkästään kivaa. Kiitos ihana <3

      Poista
  16. Vauva-lehden kautta minäkin tänne eksyin, kivalta tämä blogisi ja sen kuvat näyttävät. Taidan tulla useasti uudelleenkin =).
    Tuolla Vauva-lehden sivuilla tosiaan näyttää olevan yksi ihminen, joka yrittää kiusata sinua. Älä suotta lannistu siitä, sillä meidän muiden sympatiat ovat kyllä sinun puolellasi niin kuin joku muukin tuossa aikaisemmin totesi.
    Ihanaa kesää sinulle!

    VastaaPoista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.