24.3.2013

Ruokahommia

Oon viime aikoina saanut paljon kommenttia ja kyselyitä painostani ja siitä, mitä asian eteen teen. No, ihan alkuun opettelen hyväksymään itseni tällaisena kuin nyt olen, sillä itseinholla mä en pääse minkäänlaisiin tuloksiin, nimimerkillä kokemusta on. Tässä projektissa ei ole tärkeintä nopeasti näkyvät tulokset, vaan hyvä olo. Lenkkeilen Sennin kanssa ja käyn salilla sen mukaan, miten ehdin, vaikka viime aikoina salilla käymistä onkin haitannut useampi flunssa sekä kolarin jälkeen vihoittelemaan alkanut polvi. Tässä postauksessa keskityn kuitenkin siihen, mitä on tapahtunut ruokavalion puolella. Tämän vuoden puolella on mukaan tullut kohtuu isojakin muutoksia.

IMG_6798

Ensinnäkin, lopetin kaakaon juomisen. Tämän myötä syön leipää nykyään ehkä kerran tai kaksi viikossa. Ennen sitä tuli syötyä useamman kerran päivässä aina kun joi kaakaota. Nyt leivän tilalle on tulleet hedelmät. Olen myös opetellut syömään aamupalalla puuroa. Oon ihan rakastunut Elovenan vadelmapuuroon! 

IMG_5610IMG_5600

Ollaan panostettu myös salaatteihin. Paras salaattipohja syntyy basilikasta, kurkusta ja paprikasta. Siihen voi sitten lisäillä muita aineksia oman maun mukaan vaihtelun tuomiseksi. Kasviksia löytyy muutenkin yhä enemmän meidän ruokapöydästä. Esimerkiksi munakkaaseen heitetään kasa erilaisia kasviksia tai makaronilaatikkoon paprikaa ja tomaattia. Pastaa syödään myös entistä vähemmän, vaikka kokonaan en aio siitäkään luopua. Oon kuitenkin jo ajat sitten siirtynyt täysjyväpastaan. Meillä syödään myös entistä enemmän kanaa ja kalaa, vaikka hyvä pihvi onkin herkkua.

IMG_5684

Ja olenpa löytänyt uuden lemppariruuankin! Uunilohi ei koskaan aiemmin oo erityisemmin iskenyt, vaikka toki sitä on aina syönyt ihan ongelmitta. Nykyään se kuitenkin vie kielen mennessään.

Parannettavaa löytyy toki edelleen paljon, suurimpia ongelmia tällä hetkellä on ehdottomasti mun epäsäännöllinen ruokailurytmi, kun kiireessä unohdan syödä. Lisäksi pitäisi taas katkaista tämä herkkukierre. (Tosi kivaa, että meillä on edelleen J:n synttärikakkua kaapissa) Askel kerrallaan kuitenkin jatketaan projektia. Pysyviä muutoksia mä en saa aikaan kertarysäyksellä kieltämällä itseni kaiken, vaan pienillä muutoksilla kerrallaan.

20 kommenttia:

  1. Uunilohesta en ole aiemmin perustanut, mutta toissasyksynä maailmani mullistui ja rakastuin siihen aivan totaalisesti! Uunilohi ja keitetyt perunat kermaviilikastikkeen kanssa, mmmmm... <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon itse enempi muussin ystäviä, mutta kermaviilikastikkeen kanssa tosiaan paras! <3

      Poista
  2. itsehän olen juurikin itseinhon avulla pudottanut 15 kiloa painoa, suosittelisin ehdottomasti jättämään appelsiinimehun ja yleensäkin kaikki mehut pois, niissä on todella paljon piilosokeria, ja älyttömästi kaloreita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki keinot ei sovi kaikille. Ja pidän itseinhoa kyllä muutenkin aika epäterveenä juttuna. Ja ehkä mä keskityn kuitenkin korjaamaan ne isommat ongelmat ihan ensin ennen kuin huolehdin yhdestä mehulasillisesta per päivä.

      Poista
  3. Hei!
    Mehuista: lasillinen päivässä vitamiininlähteenä ei kait haittaa, kun ei niitä kuitenkaan lasikaupalla juo? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin mäkin ajattelen, etenkin kun kyse on luomutäysmehusta :)

      Poista
  4. mikä sul oli lähtöpaino projektin alussa ja paljoko oot saanu pois? tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AInakaan tässä vaiheessa en halua kertoa kilomääriä julkisesti :)

      Poista
  5. You go girl! Tsemii hirmuisesti, hyvinhän sun "prokkis" on lähteny käntiin. :) T. Toinen painonsa kanssa tuskaileva

    VastaaPoista
  6. Samanlaisia ajatuksia täälläkin. En voi todellakaan kieltää itseltäni kaikkia herkkuja. Jos kiellän, tulee sitten herkuteltua kerralla ihan liikaa. Yritän myös itse pienin askelin saada pysyvää elämänmuutosta aikaiseksi. Askeleet ovat pieniä, mutta tärkeintä kai on, että on sen ensimmäisen askeleen jo ottanut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan näin. Pääasia on, että tekee muutokset itselle sopivalla tavalla ja omaan tahtiin.

      Poista
  7. Tsemppiä! Pienistä muutoksista ja itsestään välittämisestä se lähtee. :)

    Oletko muuten tutustunut Patrik Borgin teksteihin? Hänellä on todella hyviä ajatuksia siitä, miten painonhallinta lähtee pienistä pysyvistä muutoksista eikä mitään suurempia kärsimyksiä aiheuttavaa kannata mennä tekemään. Patrikin blogi löytyy osoitteesta http://patrikborg.blogspot.fi/ (suosittelen erityisesti tuota videota, joka on kyllä vähän pitkä, mutta jossa on tiivistettynä kaikki olennainen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä ja vinkistä! En oo aiemmin tästä miehestä kuullutkaan, joten täytyy tutustua :)

      Poista
  8. Kohtuus on tosiaan se Juttu laihduttamisessa. Mä olen vasta nyt raskauden myötä oppinut syömään kaikkea kohtuudella ja säännöllisin väliajoin olematta kuitenkaan nälkäinen. Toki välillä tekee mieli ihan sikana herkutella, mutta silloinkin koitan olla vetämättä täysin överiksi. :) Synnytys lähenee ja painoa tullut kolmisen kiloa ja mielestäni syön koko ajan jotain, mutta kaipa se säännölliyys sitten estää lihomasta. Painoa tosiaan sen verran tässä ennestään, että neuvolatädin antama tavoite oli selvitä raskaudesta ihan muutaman kilon painonnousulla.

    Kohta täällä muute ruuaksi muusia ja lohta, nami! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, pikkuhijaa mäkin tässä opettelen sitä sännöllistä syömistä, vaikka näin kipeänä ollessa varsinkin meinaa tökkiä, kun ruokahalua ei ole käytännössä lainkaan.

      Onnea perheenlisäyksestä! :)

      Poista
  9. Minkä merkkiset noi lautaset on? :) Tai mitä sarjaa?

    VastaaPoista
  10. Mahtavaa Tiina,tsemppaan ja pitelen peukkuja sulle ihan kympillä! :) se,että saa perusrungon kuntoon omaan hyvään tahtiin on jo puoli voittoa! Sen sijaan,että ajattelisi olevansa koko ajan jatkuvalla "dieetillä" on mielestäni paljon täerkeämpää ja merkittävämpää tähdätä katse kaummas tulevaisuuteen: kyse on elämäntapamuutoksesta, jonka opetteleminen vie oman aikansa :) mielestäni juurikin tärkeää on lähteä liikkeelle opettelemalla yksi asia kerrallaan: ensin jätetään pois ruokavaliosta joku ensimmäinen pienisuuri asia (kuten olet tehnytkin juuri esimerkiksi kaakaon kanssa:)), ja tämän asian luonnistuttua jo hyvin,voi siirtyä seuraavaan haasteeseen. Ei ole kannattavaa luopua kaikesta kerta rykäisyllä ja lyödä koko ruokavalio uusiksi, vaan juuri niinkuin olet tehnytkin, eli korvata ja lisätä lautaselle niitä hieman terveellisimpiä vaihtoehtoja valkean pastan sijaan. Uusia ihania makuja löytyy varmasti,ja pian huomaakin että ruoanlaitossa on vain taivas rajana kun käyttää kaikkia ihania värikkäitä ja maistuvia raaka-aineita ;) ei roomaakaan rakennettu päivässä, joten ei elämäntapa-/ruokaremonttikikaan tapahdu aivan hetkessä. Hienointa on, että olen lähtenyt kulkemaan oikeaan suuntaan, ja kun jatkat kulkua tuohon suuntaan, näkyy tulokset ajanmyötä myös kehossa ja mielessäsi :) tsemppiä,rohkeutta ja sisukkuutta Sinulle!

    Laura

    VastaaPoista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.