12.1.2013

Shoppailun sietämätön keveys

Laura kirjoitteli vähän aikaa sitten tavoitteestaan olla kaksi kuukautta ostamatta yhtään mitään turhaa. Make fashion, not war -blogissa taas esiteltiin kosmetiikkavarastoja. Emmiveera aikoo vuoden ajan kirjata ylös aivan kaikki ostoksensa. Kaikki kolme postausta saivat mut miettimään omaa kulutustani ja shoppailuani ja aihetta vähän yleisemminkin.

IMG_1624

Kun muutin omaan asuntooni neljä ja puoli vuotta sitten, en meikannut läheskään joka päivä. En omistanut hiustuotteita shampoota ja hoitoainetta enempää. Siis oikeasti. Mulla ei ollut edes hiuslakkaa. Meikkipussi ei pursuillut, en käyttänyt edes meikkivoidetta erikseen, vaan pelkkää meikkipuuteria. Vaatteet mahtui vallan mainiosti yhteen kaappiin, eikä kenkiäkään ollut mahdottoman paljon.

Ja mikä tilanne on nyt? Mulla on laatikollinen kosmetiikkaa ja hiusten muotoilutuotteita, shampoita ja niin edelleen. Mulla on lähemmäs 40 kynsilakkaa, kolmea erilaista lämpösuojan sisältävää suihketta, kuutta eri shampoota, hoitoaineita... Luomivärejä, huulikiiltoja ja -punia, rajauskyniä ja niin edelleen. Kumma kyllä, ne tuotteet, joita mulla on vain yksi tai kaksi kappaletta, on niitä, joita mä melkeinpä myös käytän eniten. Kuivashampoo on esimerkiksi loppu, dödökin vetelee viimeisiään. Vaatteista mä en edes aloita. Mä kyllä käytän suunnilleen kaikkia mun vaatteita tasapuolisesti, mutta kyllä niitäkin on vaan paljon. Välillä mä huomaan unohtaneeni, että omistan jonkun tietyn paidan. Laukkuja on kuulemma ihan liikaa, kenkiä taas J ei varmaan halua nähdä enää yksiäkään uusia. Mulla on esimerkiksi neljät Conversen tennarit. Kun me muutettiin J:n kanssa reilu vuosi sitten yhteen,me ostettiin kirjahylly mun leffoja varten. Se täyttyi reilusti yli puolilleen jo silloin, ja kohta tila alkaa oikeasti loppua, vaikka tässä välillä on myyty leffoja poiskin. Ja mun tavaramäärä ei loppujen lopuksi edes ole mikään älytön, kun vertaa moneen muuhun naiseen. Mutta eihän näitä kaikkia oikeasti tarvitse.

IMG_3904

Mikä siis saa mut shoppailemaan yli tarpeen? Tai ylipäänsä kenetkään? Mä en totta puhuen tiedä sitä perimmäistä syytä. Pidän kauniista asioista, mutta miksi pelkkä katseleminen ei riitä? (Nuuskamuikkusen taito nauttia vain kauniiden asioiden katselemisesta ja muistelemisesta olisi joskus tarpeen) En voi myöskään väittää shoppailua harrastukseksi tai varsinaiseksi itseilmaisun muodoksi, vaikka oma ulkonäkö onkin aina osa itseilmaisua. Ehkä se on osittain sitä, että käynnissä on jatkuva metsästys. Kunhan vain saan sen täydellisen neuleen, täydelliset saappaat, takapuolta imartelevat farkut. Kunhan vaatekaappi on täydellisesti yhdisteltävissä. Vaikka eihän se koskaan sitä ole. Ehkä se on turhamaisuutta tai tietynlaista ahneutta. Ehkä se on hetkellinen piristys, irtiotto arjesta niin kuin vaikka hyvä leffa tai kahvilassa juotu smoothie, joka on vähän liian kallis verrattuna siihen, kuinka paljon smoothieta samalla hinnalla saisi kotitekoisena.

IMG_4038

Mun shoppailu on sinänsä kurissa, että koskaan mä en shoppaile yli varojeni enkä velaksi, eikä hutiostoksiakaan tule ihan älyttömästi tehtyä. Joskus joitain pieniä juttuja, mutta kyllä yleensä kaikki mun ostokset päätyy ainakin jonkinasteiseen käyttöön. Saatan harkita joitain ostoksiani kuukausitolkulla, jopa siihen pisteeseen että sitten jää harmittamaan, kun jokin tuote onkin ehtinyt jo poistua kauppojen hyllyiltä. En kärsi morkkiksesta shoppailun jälkeen, mutta siinä vaiheessa, kun huomaa, että hirveästi säästöjä ei taaskaan ole päässyt kertymään, käy kieltämättä mielessä, että olisi voinut shoppailla vähemmän. Oon viime aikoina kiinnittänyt kuitenkin yhä enemmän huomiota ostosteni laatuun ja materiaaleihin. En esimerkiksi enää osta lainkaan neuleita, joissa ei ole vähintään 50% luonnonkuitua. Sen sijaan että ostaisin marketista viisi ripsaria jotka totean kaikki huonoiksi, pitäydyn Sensaissani, joka oikeasti toimii. Suosin kengissä ja laukuissa aitoa nahkaa.

IMG_4043

Noissa blogeissa, jotka alussa mainitsin, bloggareilla on oma tapansa seurata ja hillitä kulutustaan. Niin myös mulla. Täten lupaankin, että vuoden 2013 ajan harkitsen kaikkia ostoksiani enemmän, kirjaan shoppailut (vaatteet, kosmetiikan yms.) ylös ja jokaisen kuukauden lopussa kokoan aiheesta pienen yhteenvedon blogin puolelle. Lupaan myös tässä lähiaikoina tehdä inventaarion vaatekaappiini, heittää risat vaatteet pois ja laittaa myyntiin käyttökelpoiset tavarat, joita itsellä ei vain tule käytettyä. Vuoden lopussa katsotaankin sitten, kuinka paljon rahaa on mennyt ja millaisiin tuotteisiin.

Kuvituksena tässä postauksessa on vuoden 2012 ostoksia. Näihin mennyt raha oli joka sentin arvoinen.

14 kommenttia:

  1. Minusta sinä kyllä pysyt ostosten kanssa vielä kohtuudessa verrattuna moniin muihin bloggareihin. Ja sinulta vielä uskon tuon "ostan mieluummin laadukasta ja kallista kuin hirveästi halpaa", kun moni kirjoittaa noin ja ostaa silti ihan hirveät määrät kaikkea eikä todellakaan käytä niitä ostoksiaan vuosikausia. Mutta hyvähän se on tiedostaa, miten paljon ostelee ja tuleeko niitä ostoksia käytettyä niin paljon kuin ostohetkellä arvelee.

    Minä olen tällainen epänainen, etten jaksa shoppailla ollenkaan. :D Pitäisi melkein yllyttää itseään joskus ostoksille, koska on jo vähän noloa mennä töihin lähes joka päivä sama neule päällä. Kosmetiikkaa minulla on aika tarkkaan se, mitä oikeasti käytän, plus joitakin lahjaksi saatuja vartalovoiteita ja kynsilakkoja. Hiuslakkaa ja muotovaahtoa minulla on pikkupakkaukset, joita tulee käytettyä lähinnä joskus harvoin juhlakampauksiin. Minulle kävisi siis paljon paremmin "osta edes jotain" -kuukausi, niin saisin ehkä vihdoin kivoja vaatteita. Vaatevarastosta olen jo muutenkin karsinut kaiken turhan, kun en ulkomaille muuttaessa voinut ottaa enempää mukaan.

    Ihanaa kyllä, kun koko vaatevarasto mahtuu vaatekaapin kahdelle hyllylle, jos siis jotain ulkovaatteita ja kenkiä (joita niitäkään ei ole kuin alle kymmenet) ei lasketa. Minä muuten käytin samoja Converseja neljä vuotta, kunnes vihdoin totesin niiden olevan liian rikkinäiset ja ostin uudet. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis mähän en kaikkia ostoksiani edes järjestelmällisesti blogissani esittele, mutta tosiaan ihan kohtuudessa pysyn eikä ne todellisetkaan määrät ole mitään verrattuna joihinkin bloggareihin. Mutta tosiaan, hyvä välillä seurata asiaa tarkemminkin.

      Ja mullakin on muuten edelleen käytössä ne ekat ostamani Converset. Alkavat olla kohta kolme vuotta vanhat, mutta edelleen ehjät. Likaiset vain, ja nauhojen päästä on lähtenyt ne muoviset jutut irti. :)

      Poista
    2. Tulipa noista Converseista mieleen - heitä ne pesukoneeseen ja osta uudet nauhat! ;)

      Poista
    3. Pesty niitä onkin, nauhoja en vaan ole saanut aikaiseksi ostaa :)

      Poista
  2. Tosi hyvä kirjoitus... Näitä asioita on tullut monesti pohdittua itsekin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
    Nyt oon kuitenkin shoppailettomalla tammikuulla, eli en osta itselleni mitään. Poislukien tietysti perusjutut, kuten vanulaput, kynsilakanpoistoaine yms. Eli oikeeseen aikaan linkitit nuo toistenkin blogien tekstit... :) Kaksi viikkoa vasta takana, ja tuntuu että edellisestä visiitistä ostoskeskukseen tai nettikauppaan on ikuisuus. Näin sitä mieli on asettunut sellaiseen tilaan, että jokaviikkoinen ostelu on ihan normaalia. Vaikka mielestäni ostan vain "tarpeellista" ja sellaisia juttuja, joita oikeasti todella paljon haluan, niin onhan mulla silti ihan liikaa tavaraa.

    Jos olisin ahkera, niin mäkin voisin laittaa koko vuoden ostoksia yhteen ja mietiskellä vähän paremmin rahojeni käyttöä. Mutta koska oon hemmetin laiska, enkä ikinä oo ostanut mitään velaksi tai osamaksulla (eikä mulla ole edes luottokorttia) niin en jaksa :D Mutta seuraan kyllä sun yhteenvetojas, varmasti mielenkiintoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näitä asioita on tosiaan hyvä pohtia aina välillä. Etenkin blogimaailmassa paljon pyörivänä sitä jotenkin tottuu ajattelemaan, että on ihan normaalia ostaa viikottain uusi toppi, kynsilakka, huulipuna tai jotain.

      Poista
  3. Oikein kiva kirjoitus! :) Näitä on hyvä pohtia ja itsekin olen miettinyt omaa kulutustani aika paljonkin viime aikoina. Olen asunut ulkomailla viime vuodet ja viettänyt matkalaukkuelämää, joten ihan sillä vaatevarasto on pysynyt pienenä. Jos jotain ostan, niin sitten myös sitä käytän. :)Toki tykkään vaatteista ja toivoisin, että olisi enemmänkin, mut tällä hetkellä haluan käyttää rahat mieluiten matkusteluun ja maailman näkemiseen. :D Valintakysymysys. ;) Ps. Haastoin siut blogissani, käy kurkkaa. http://vivivinna.blogspot.fi/2013/01/ne-yksitoista.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, matkalaukkuelämä ois aika tehokas tapa vähentää shoppailua :D

      Kiitos haasteesta! :)

      Poista
  4. Oon shoppailijana ilmeisesti hyvinkin samanlainen kuin sinä ja myös mua on alkanut tämä tavaramäärä mietityttämään. Mulla on vieläpä hyvin todennäköisesti muutto edessä tulevan vuoden aikana ja päätin etten todellakaan voi raahata kaikkea mukanani. Siispä oon aloittanut jo siitä, etten ole yhtäkään shampoota tai hoitoainetta ostanut viimeisen puolen vuoden aikana ja vanhoja on silti jäljellä! :D Mulle tulee kuitenkin pieni voittajafiilis, kun saa taas yhden tyhjän putelin pistää menemään ja kylppäristä tulee tilavampi. Toki muissakin asioissa oon yhtäkkiä tarkempi, mutta ehkä säästän tän romaanin omaan blogiin, kun sen verran pisti ajattelemaan...:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei onneksi ihan noin paljon ole shampoita ja hoitoaineita, ja ne nyt kuluukin mulla aika nopeeta, kun tähän tukkaan saa lotrata niitä niin paljon :D

      Kiva herättää ajatuksia :)

      Poista
  5. ooo mikä benettonin laukku :-) sama kyl itsellä, et en enää osta keinonahkakenkiä yms. ei määrä, vaan laatu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, laatu ennen määrää. TOi Benettonin laukku oli itseasiassa ainoa keinonahkainen ostos viime vuonna, mutta sen kohdalla tein poikkeuksen kun muuten oli just sellanen,minkä tarvitsin.

      Poista
  6. Jos tuossa laukussa ei olisi lappuja niin enpäs arvaisi Benettoniksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään kauempaa arvannut, kun tuon kaupassa näin. Siksi yllätyinkin, mä kun en noin niinkuin yleensä Benettonin laukuista tykkää.

      Poista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.