29.1.2013

Matkakuumetta

Mä kärsin kroonisesta matkakuumeesta, joka etenkin näin tammi-helmikuussa on kyllä ihan huipussaan. Tähän aikaan vuodesta mä kaipaisin jonnekin palmun alle, eikä viime elokuun Thaimaan reissu auta asiaa yhtään. Mä kun pääsin silloin kunnolla rantalomien makuun.

Mä en ehkä ole mikään pro-matkailija, enkä valkkaa kohteita perusteella "kunhan siellä ei vain ole yhtäkään turistia". Menen enemmänkin sen mukaan, mikä mua aidosti kiinnostaa. Jos kyseessä sattuu olemaan ns. turistirysä, niin sitten on. Toki liika on aina liikaa, eikä esimerkiksi Kanaria erityisemmin houkuttele, ja mikäli joskus matkustan uudestaan Thaimaahan, lähden syrjäisemmille saarille, kuin Phuketiin. Tällä hetkellä mun unelmakohteiden listalta löytyy kuitenkin varmasti sellaisia kohteita, joihin jotkut eivät suostuisi jalallaan astumaan, osasta taas voi useampi muukin unelmoida. Tällä hetkellä kiinnostavat niin ranta- kuin kaupunkilomatkin ja erilaiset kiertomatkat. Harmi, etten ole A) rikkaampi ja B) rohkeampi. Mulla nimittäin menis luultavasti pupu pöksyyn aika äkkiä jos olisin reissussa ilman kokenutta kaveria tai vaihtoehtoisesti opasta.

IMG_2168 

Mutta, pidemmittä puheitta, tässä tän hetken matkailu-unelmien top10:


1. Lontoo, Pariisi ja Budapest.
Mä olen näissä kaikissa kaupungeissa vieraillut aiemminkin, mutta olo jäi sellaiseksi, että lisää pitäisi nähdä, erityisesti niin, että pääsisin kiertelemään omatoimisemmin. Lontoo ja Pariisi kun tuli nähtyä kielikurssilla, ja Budapestissä oltiin lukioaikoina koulun kanssa. Lontoon näin suurimmaksi osaksi bussin ikkunan takaa, Pariisissa kiinnostaisi mm. Louvre, katakombit ja Sacré-Coeur, Budapestissa taas vanhat, unkarilaiset kylpylät ja esimerkiksi Margaret Island.

2. Rooma, Venetsia ja Milano.
Italia yleensäkin. Italialaisessa kulttuurissa ja ruuassa on vaan jotain äärimmäisen kiinnostavaa. Siihen vielä lisäksi arkkitehtuuri, akveduktit ja Rooman imperiumista kertovat myytit ja tarinat. Ja jotenkin Italia kokonaisuudessaan on noussut mun mielikuvissa sellaiseksi mielettömän kauniiksi ja romanttiseksi maaksi, joka pitäis ehdottomasti nähdä käsikädessä J:n kanssa.

3. Islanti.
Kuumat lähteet, karut maisemat, issikoilla ratsastaminen... Joo, kelepais!

IMG_2599 

4. New York, Las Vegas, Miami, Los Angeles
Näitä kaupunkeja tulee kuitenkin niin paljon tuijoteltua leffoissa ja tv-sarjoissa ruudun läpi, että pakkohan ne olisi kerran elämässään nähdä itsekin. Kokea se tunnelma, ihmismassat, shoppailumahdollisuudet ja toisaalta todeta, että on sitä vaan toisaalta pirun onnekas, kun on syntynyt Suomeen. Myös road trip USA:n halki kiinnostaisi.

5. Jordania
Tää on mun listalla uusin tulokas. Sain tossa yksi ilta matkamessujen tarjouksia selatessani päähäni, että vitsi, Jordania ja erityisesti Kuollutmeri pitäisi vielä joskus nähdä (ja toki kellua). Samalla voisi piipahtaa Jerusalemissa ja Betlehemissä, sillä vaikka mä olen kaukana uskonnollisesta ihmisestä, nuo kiinnostaisi kuitenkin historiallisenmerkityksensä puolesta.

6. Thaimaa.
Tykästyin jo Phuketiin kovasti, mutta tahtoisin nähdä niitä syrjäisempiä pieniä saaria ja sitä oikeaa thaimaalaista arkeakin.

IMG_2673


7. Kambodza

Ja erityisesti Khmer-valtakunnan aikaisten temppeleiden rauniot haluaisin nähdä. Kiitos tästä kuuluu Pufille.

8. Kiina
Pari mun kaveria on käyneet Kiinassa vaihdossa, ja tykästyneet kulttuuriin kovasti. Itseä kiinnostaisi se oikea kiinalainen ruoka, Peking ja kielletty kaupunki sekä Kiinan muuri.

IMG_2836


9. Afrikka

Afrikassa mulla ei varsinaisesti ole yhtä tiettyä maata, mikä kiinnostaisi eniten, mutta vitsi, olisi siistiä päästä safarille! Ja mieluusti toki vielä niin, että näkisi mahdollisimman paljon villieläimiä.

10. Indonesia
Joo, aika monihan sitä lähtee Balille, mutta jotenkin oon saanut ko. paikasta sellaisen rennon fiilistelypaikan mielikuvan, että lähtisin mielelläni katsastamaan myös sen.

IMG_0311


Minne te matkustaisitte, jos rajoituksia ajan, rahan tai muun suhteen ei olisi?


Kuvituksena muutama otos viime vuoden Thaimaan ja Cardiffin reissuilta.

19 kommenttia:

  1. Suosittelen lämpimästi Israelia, vaikka se sun listalla ei varsinaisesti ollutkaan. Kuollutmeri on jo itsessään elämys:)

    Ja itse suuntaisin Etelä-Amerikkaa kiertelemään, Galapagossaaret on varsinkin ollut suuri haave. Vielä joku päivä:)

    VastaaPoista
  2. Matkustaisin: KAIKKIALLE. :D

    No okei, tietysti oma turvallisuus veisi pois listalta mm. Somalian, Haitin, kaikki -stanit, ja Lähi-Idän noin muutenkin.

    Maanosista vähiten kiehtoo Afrikka, mutta on sielläkin paikkoja, jonne menisin. Kiinnostus on ehkä vähäistä siksi, että en lähtisi sinne kovin helposti omatoimimatkalle ja pakettisafarit sun muut lienee aika kalliita. :D

    Lisäks oon hankkinu liikaa pelkoja Etelä-Amerikasta, vaikka aiemmin haaveilin siitä toooosi paljon. Mutta kyllä, joskus minä reppureissaan siellä. En ehkä vielä kymmeniin vuosiin, mutta joskus.

    Omalla top-listalla olis tällä hetkellä nyt ainakin Budapest, Venäjä, Jenkit kokonaisuudessaan (varsinkin länsirannikko ja texas), Balkanin alue, Pariisi, Berliini, Barcelona, Tasmania, Kuuba jne.

    Ja takaisin Kaakkois-Aasiaan. Ihan koska vaan. Varsinkin lisää Pohjois-Thaimaata. Ja uutena Malesia, Singapore, Indonesia...

    Missä olet lottovoitto?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kyllä kans hankkinut jonkin verran pelkoja reppureissailua kohtaan, arkajalka kun olen :D Pitäis vaan rohkaistua ja lähteä.

      Poista
  3. Mulle tuli hinku nähdä Budapest kun kuulin siitä juttua siellä käyneiltä :) Mua ei kiinnosta rantalomat kun en tykkää muutenkaan kuumasta, joten mieluusti lähtisin tutkimaan eri kaupunkeja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Budapest on kyllä ehdottomasti näkemisen arvoinen! :)

      Poista
  4. Mulla olis Etelä-Amerikka, Grönlanti ja Huippuvuoret niitä nykyisiä top-toiveita, joista realismi on tällä hetkellä aika kaukana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta aina pitää olla tavoitteita ja unelmia! :)

      Poista
  5. Vitsit, ihana miettiä tätä kysymystä..
    Mä haluaisin elämäni aikana käydä Japanissa, Australiassa, Afrikassa melkeinpä missä päin vain, Ranskassa Pariisissa, Hollannissa Amsterdamissa, Ja sitten myös Etelä-Amerikan valtioissa sekä USA:ssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näitä juttuja on kiva haaveilla varsinkin täällä talvimyrskyssä! :D

      Poista
  6. Hih, tykkään aivan erityisesti kohdasta 4.! ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo-o, mä oon kyllä niin kade teille! :D

      Poista
  7. Suosittelen reppumatkailua, vaikka pelottaisi! Itse en todellakaan ole mistään rohkeimmasta päästä, mutta on tullut silti reissattua reppu selässä niin Länsi-Eurooppaa, Keski- kuin Itä-Eurooppaakin ja pari vuotta sitten Hongkongiin, Uuteen-Seelantiin ja Fijille. Tällä hetkellä n. 20 maata käytynä :) Tosin tällä viimesimmällä reissulla vedin sellasen paniikin ekana yönä lentokenttähotellissa, että hyvä ettei pitänyt perua koko reissua. Keräsin kuitenkin itseni ja tuli koettua hienoin matka koskaan. Avomiehen kanssa kaksin on kaikilla reissuilla menty (paitsi ekalla oli neljän hengen porukka) ja hyvin on pärjätty. Kumpikaan ei ollut lapsena perheidensä kanssa Kanariaa ja Turkkia pidemmällä edes käynyt :D

    Mihin menisin nyt? No road tripille Amerikkaan tietenkin! Oon kehittänyt melkein pakkomielteen siitä amerikkalaisesta unelmasta ja oikeastaan kaikesta siellä. Lisäks New Yorkin haluaisin nähdä ihan erikseen kunnolla. Uuteen-Seelantiin haluaisin ehdottomasti takaisin. Viimeksi käytiin Konnussa ja kierreltiin Pohjoissaarta. Seuraavaks ois hieno nähdä Eteläsaari, joka on vielä jylhempi. Myös Eurooppa kiinnostaa. Esim. Sveitsi oli niin ihana maa, että sinne haluaisin takaisin. Samoin Hollanti. Myös road trip pohjosessa Ruotsin kautta Norjaan olisi mahtava toteuttaa, mutta jää aina, koska rahat menee noihin "isompiin" reissuihin.

    Mutta kerätkää kaikki rohkeus ja lähtekää! Oon huomannut, että nää reissut yksityiskohtineen pysyy mielessä aina. Uskon että mummonakin muistan ne fiilikset ja tuoksut ja maisemat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tuosta reissumäärästä ja erityisesti uudesta-seelannista mä olen kyllä kade! Pitäis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja rohkaistua!

      Poista
  8. Itsellä on melko samoja suunnitelmia matkakohteiden suhteen, Jenkkejä ja Thaimaata ehkä lukuunottamatta. Onneksi omaa matkakuumetta helpottaa se, että pääsee reissuun huhtikuussa. :)

    Niin, ja pitkäaikaisena blogin seuraajana, ajattelin haastaa sut:
    http://teetajataikaa.blogspot.fi/2013/01/sinut-on-haastettu.html

    Muistaakseni tämä kyseinen haaste ei ainakaan vielä ole kohdalle osunut, toivottavasti muistin oikein. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun pääsisi itsekin reissuun! :D

      Kiitos haasteesta!

      Poista
  9. Keniaa suosittelen kovasti! Safari oli todella makee kokemus ja toinen mieleenpainuva reissu oli siellä kylissä käyminen. Siellä oli niiin suloisia lapsia jotka vilkutteli :3

    VastaaPoista
  10. Kommentoin jälkijunassa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. ;) Oli nimittäin ihana postaus! :) Matkahaaveista on kiva aina lukea. :) Mukavia kohteita oletkin valkannut top10:een. Oon ihan samaa mieltä siitä, että täytyy mennä sinne mikä oikeasti kiinnostaa. :) Nyt odotan jännittyneenä omaa Venäjän reissua ja sit kesän lopulla olis tarkoitus mennä tonne Budapestiin ja samalla toivottavasti myös Kroatiaan. :)
    Vivi Vinna

    VastaaPoista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.