23.7.2012

Mitä kuuluu kuntoprojektille?

Multa on tässä pari kertaa kyselty, miten aloittelemani kunnonkohotusprojekti on sujunut, joten tilannekatsaus taitaa olla paikallaan.

IMG_1735 

Ruokapuoli on kokenut suurimpia muutoksia. Ollaan lisätty hurjasti kasviksien määrää, vaihdettu viljatuotteet kokojyväversioihin, ja pyritty lisäämään myös proteiineja ruokavalioon. Hedelmiä on ostettu välipaloiksi paljon entistä enemmän, ja karkkilakossa olen tosiaan ollut tammikuusta asti. Oon myös pyrkinyt syömään säännöllisemmin, niin että iltaisin ei sitten ole kauhea nälkä päivän paaston jälkeen. Ollaan myös opeteltu syömään lounaaksi erilaisia tuoreita salaatteja, ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa pitää viikko tai pari sellaista ruokavaliota, ettei syötäisi lainkaan viljoja, riisiä tai perunaa. Ihan vaan, että opittaisiin uusia ruokalajeja vanhojen rinnalle. Pääosin siis syödään nykyään terveellisemmin, vaikka kyllä mekin silloin tällöin herkutellaan.

Suuria muutoksia liikunnan määrän suhteen ei ole tapahtunut. Huhtikuussa aloitin 11 viikon juoksuohjelman, jonka tavoitteena oli kymmenen kilsan juoksulenkki, mutta se kaatui lopullisesti toukokuun lopun flunssa-koulu-työt-Walesin reissu kaaokseen, enkä ole sitä ehtinyt uudelleenkaan aloittamaan, kun kesäkuussa ehdin olla ylipäätään kotona alle 10 yötä. Nyt, kun olen taas pelkissä keikkatöissä, ehdin lenkkeilemään paremmin, ja J:n kanssa tulee taas tehtyä lihaskuntoa kotona.

IMG_1853

Se missä olen liikunnan suhteen parantanut tapojani onnistuneesti, on hyötyliikunnan määrä. Parkkeeraan juttukeikoilla auton kauemmas, käyn kaupassa pyörällä ja kävelen siellä pidempiä reittejä. Valitsen portaat hissin sijaan ja niin edelleen.

Edelleen tiedostan, että liikuntaa tulisi vieläkin lisätä, mutta pienikin edistys on aina parempi, kuin vanhoissa tavoissa pysyminen. Projekti siis jatkuu edelleen, pienin askelin. Thaimaan reissun jälkeen lenkkeilykin tulee lisääntymään radikaalisti, sillä meille tulee lenkkikaveri, joka pakottaa minutkin lenkille ihan päivittäin. Meille tulee siis perheenlisäystä bretoninpennun muodossa. Oranssivalkoinen tyttöpentu tulee saamaan nimekseen Senni, ja lintukoirana se on sellainen energiapakkaus, että taatusti tulee lenkit tihenemään ja pidentymään! Tarkoitus olisi myös aloittaa Sennin kanssa agilityharrastus, sillä vaikka Senni pääsee J:n kanssa metsälle, on metsästyskausi kuitenkin suhteellisen lyhyt, eikä homma siltä tehokkaasti heti sujukaan, vaan tarvittavien taitojen oppimiseen menee se pari vuotta aikaa.

Ja varmasti tulen kirjoittelemaan vielä lisää postauksia siitä, miten kuntoprojekti etenee!

12 kommenttia:

  1. Onnittelut edistymisestä ja perheenlisäyksestä! Oijoi, koiranpennut ♥

    VastaaPoista
  2. Mun piti aloittaa lenkkeily ja pyöräily heti keväällä teiden ollessa sulia, mutta jotenkin se vain jäi. Noh, ehkä nyt kun aloitan työt niin voisin työmatkat pyöräillä ainakin loppukesän/alkusyksyn, olisihan se noin 4km matka suuntaansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! :) Tuo on vielä oikeen mukava matka pyöräillä aamulakin :)

      Poista
  3. Hyvältä kuulostaa - oikea suunta! Tsemppiä - kyllä sen hyvän tuntee kohta olossaan :)

    VastaaPoista
  4. Tsemppiä kuntoprojektiin :) Tän postauksen perusteella oot pärjänny tooooosi hyvin :)

    VastaaPoista
  5. Siis mitä helvettiä, ostatteko te KOIRAN vaan että sä saisit läskin perseesi liikkeelle?? Sääliksi käy koiraa, ei se teillä ikinä tuu saamaan tarpeeksi liikuntaa, jaa varmasti vaan sisälle ja paisuu muodottomaksi läskikasaksi niinku säki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juurikin näin. Missään nimessä ei J harrasta metsästystä eikä koira oo ollu silläkään ikinä aiemmin suunnitelmissa. Ihan pelkästään hetken mielijohteesta hankitaan, jospa mä sit kävisin sen kans kaks kertaa kävelyllä tien päässä <3

      Poista
  6. Hyvä Tiina! Sulla on kuitenki asenne kohillaan!

    VastaaPoista

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita :) Kaikki asialliset viestit julkaistaan.